Hade glömt hur jobbigt det är.

Körde lite duathlon träning idag. Tänkte först att jag skulle ut på racern, men när det väl var dax orkade jag inte packa in cykeln i bilen och åka till asfalten. Slött, det erkänner jag men ibland orkar man bara inte. Så jag tog tantcykeln istället och gav mej ut på grusvägarna.

Satt och tänkte hur lätt det är att cykla, att jag måste nog vara en naturbegåvning efter som att det går så lätt även fast jag kör på en gammal skit cykel. Sen svängde vägen, och motvinden kom och blåste bort allt vad naturbegåvning hette..

Efter att ha slitit på med djupfrysta fötter i lite drygt en timme var jag tillbaks hemma. Bara att hoppa av cykeln och springa iväg.

Det är 1,5 år sedan jag gjorde en växling, hade liksom förträngt det där momentet, att det var så jävla jobbigt. Låren är som klossar men det värsta av allt är att det känns som att man står stilla. Som när man kör av motorvägen till en 70 sträcka, man är fartblind och tycker att det känns som 30. Så försöker man öka för att det känns som att man inte kommer någonstans men benen vill inte alls öka. Fast låren släppte efter ca 500 m, och det känns helt ok med tanke på hur länge sedan det var jag gjorde det sist, men någon känsla för farten fick jag inte alls. Jag måste verkligen träna på det här.

 

Please follow and like us:

2 reaktion på “Hade glömt hur jobbigt det är.”

  1. Hej Lina!
    Jag funderar på att ev. byta cykel i år.
    Vad är det man ska tänka på ifall jag vill ha en riktig racer?
    Jag vet inte om du kommer ihåg vad jag har nu, men det är en Nishiki Hybrid, typ som Pattes fast nyare. Har även smalare däck än den har.
    Är det stor skillnad på aluminium och carbon (är de så de heter?, kolfiber eller nått?) eller spelar det inte så stor roll för mig som är nybörjare.
    Älskar min cykel, men kan man komma fram lite snabbare så är det att föredra 🙂
    En fundering också, läste idag att man ska tänka på mellanrummet mellan händerna på styret, inte för brett eller för smalt.
    På hybriden är det ju lite bredare styre än ett racerstyre, får man inte mindre syre om man har det smalare, för du öppnar ju upp luftvägarna och bröstkorgen med ett bredare styre!?
    Jag känner att jag använder en del styrka ur styret och armarna och det är säkert tekniskt sett helt fel, (man ska säkert vara helt avslappnad i den delen av kroppen) men det har bara blivit så och därför gillar jag att styret är lite bredare.
    Vet heller inte om min rygg pallar att sitta mer hukad som man gör med ett racerstyre.
    Allt handlar väl om teknik förstår jag, men om du har nå bra tips på en bra men inte allt för dyr cykel vore jag tacksam för hjälp 🙂
    Kram och tack för inspirationen man får av att läsa dina inlägg 🙂

  2. Hej Catarina.

    Det är skillnad mellan aluminium och carbon, men jag skulle föredra aluminium om jag aldrig har kört racer förut då den känns lite stabilare. Carbonen är lättare vilket gör att den upplevs ostabilare när det blåser.
    Angående styret så är det standard mått. Det viktigaste att tänka på när du ska köpa cykel är att du får rätt ramstorlek. Skulle tro att en ramstorlek 50 eller 52 skulle passa dej, kommer inte ihåg om du är längre eller kortare än mej.
    Jag tror inte att det påverkar luftvägarna märkbart med ett bredare styre, däremot fångar du mycket vind i bröstkorgen om du sitter för brett vilket ger mer motstånd = jobbigare.
    När du väl sitter på din racer och den är rätt inställd tror jag inte att du kommer jobba så mycket med armarna, sittställningen gör att det faller sej naturligt att vara ganska avslappnad i armarna.
    På rätt ramstorlek finns det utrymme för att höja och sänka styre och sadel tills du hittar den optimala ställningen för dej och din rygg.
    Du kan nog hitta en begagnad cykel för ca 5000 :-, som duger bra till att börja med, sen när du har kört någon säsong vill du förmodligen ha en ny bättre.. 🙂
    En annan sak att tänka på är växlarna, det finns lite olika. Tiagra är de sämsta och inte jätte roliga men i den lägre prisklassen är det ofta tiagra växlar. Det funkar bra till en början men när du i framtiden byter upp dej så kommer du nog lägga stor vikt på bättre växlar ;). Skulle du komma över en cykel med shimano 105 växlar (eller möjligen ultegra) ska du vara väldigt glad 🙂
    Du får gärna maila om du hittar någon begagnad på nätet så kan vi kolla om det är något att ha, jag ska hålla ögonen öppna jag också.
    Vad glad jag blir att jag lyckats inspirera dej, vi ses alltså på någon tävling i framtiden 😉

Kommentarer inaktiverade.